سفرهای علمی ابن عساکر در ایران

Authors

صلاح الدین منجد

نویسنده محسن جعفری مذهب

دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی - دانشگاه شهید بهشتی.

abstract

ابن عساکر (د. 571 ق) دانشمند نامدار مسلمان، همانند دیگر دانشمندان مسلمان، برای یافتن علم و گردآوردی مواد مورد نیاز پژوهش‏های خویش، بیش‏تر سرزمین‏های پهناور اسلامی را درنوردید. بهره‏گیری از مکاتب مختلف علمی و حوزه‏های گوناگون در سرزمین‏های متفاوت اسلامی، نه فقط مدیون نبود مرزهای امروزین، بلکه مدیون همت دانشمندانی بود که کسب علم را در چین، و صید دانش را حتی در دل منافق و دشمن، از واجبات دینی خود می‏شمردند. ابن عساکر نیز، مانند دیگر همکاران خود، منابع دریافت علم خود را معرفی می‏کرد؛ و چه موهبتی برای ما ارزشمندتر از این‏که از استادان ایرانی و ایرانی تبار فراوانی بهره برده است.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

سفرهای گیاه‌شناسی بهبودی در ایران

در این مقاله زندگینامه مختصر مرحوم بهبودی، فهرست گیاهانی که تایپ آنها توسط او جمع‌آوری شده و خط مسیر مسافرتهای او به نواحی کوهستانی شمال استان فارس و سواحل خلیج فارس و دریای عمان ارائه می‌گردد. علاوه بر این دو نقشه که مسیر تقریبی مسافرت ایشان را نشان می‌دهد و همچنین فهرست نام‌های نقاطی که در متن با آنها اشاره شده داده شده است.

full text

سفرهای گیاه شناسی بهبودی در ایران

در این مقاله زندگینامه مختصر مرحوم بهبودی، فهرست گیاهانی که تایپ آنها توسط او جمع آوری شده و خط مسیر مسافرتهای او به نواحی کوهستانی شمال استان فارس و سواحل خلیج فارس و دریای عمان ارائه می گردد. علاوه بر این دو نقشه که مسیر تقریبی مسافرت ایشان را نشان می دهد و همچنین فهرست نام های نقاطی که در متن با آنها اشاره شده داده شده است.

full text

تاثیر منابع تاریخی اهل سنت در مطالعات سیره شناسی ائمه؛ (مطالعه موردی سیره امام سجادع و تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر)

توجه به منابع تاریخی در مطالعات سیره شناسی از اهمیت بسزایی برخوردار است. منابعی که جایگاه کمتری در حوزه تولید میراث مکتوب میان شیعیان را به خود اختصاص داده است. در مقابل اهل سنت، نسبت به نگارش متون تاریخی توجه جدی تری از خود نشان داده اند. هم از این روست که به نظر می‌رسید برای فهم و تبیین تاریخ تشیع و اهل بیت توجه به این طیف از منابع سنی امری ضرور است. حال این سوال شایسته پاسخ است که برای فهم ت...

full text

ابن میثم بحرانی و مراتب علمی، ادبی و انسانی وی

در این پژوهش، هدف معرفی و شناخت مراتب علمی و انسانی حکیم، ادیب و متکلّم نامی قرن هفتم هجری قمری «کمال الدّین میثم بن علیّ بن میثم بحرانی» است. ابن میثم در فنون گوناگون حکمت، عرفان، کلام، اصول فقه، بیان و شؤون مختلف ادب استادی است مسلّم و در مراتب زهد و پرهیز و خوی نیک سرآمد اقران. هم ستودة استادان خویش است و هم شاگردان دانش پژوه خویش. حدود 18 اثر ارج­مند در خلال 63 سال عمر ممتّع خویش در موضوعات یا...

full text

My Resources

Save resource for easier access later


Journal title:
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام

جلد ۴، شماره شماره ۳ - پاییز - مسلسل ۱۵، صفحات ۱۷۷-۱۹۶

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023